سندرم مارفان
پزشکی و سلامت
گاه نوشته های یک دکتر
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید

پيوندها
\k;i fn,k \vi
سلامت
هدفون بیتس solo hd
خواف ای تی
دوستانه321
فوریت پزشکی مانه و سملقان
اموزش زبان انگلیسی(غالب)
anzalidl 1
مدرسه عشق
آذربایجان تؤرک لری
دنیای خاطره انگیز دوچرخه سواری من
ابادان زیست
حوزه علمیه احناف خواف
اهل سنت شهرستان خواف
چه خبره اینجا
خواف آی تی
دکتر های آینده
دکتر جوان
منتخبی از دنیای ادب فارسی...
ماشین مدل بالا
اخبار مهم شهرستان خواف
*محیط بان.خواف.مازندران*
درمان کولیت و کرون
خواف من
از خواف هستم
یادداشتهای یک معلم
تکنوازنده عشق
زندگی خودمو مدیون کانون قلم چی هستم!
علمی
دنیای بی انتها
عاشقانه ها
dokhtaroone
بهترین لحظات رابا ما تجربه کنید
سبزوار؛ شهر دانشوران
خاطرات
پرسپپولیس
گلستانه
مهندس محمدرضا سجادیان
هر چی که برام جالب باشه...
lionel Messi
اموزش عاشق شدن
مشاوره کنکور رایگان
خدایا"آن ده که آن به
سراب
لبز خوافی ورژن جدید
نسل جوان
جوان خوافی
محمدناصرمقیاسی
رمان وشعر
بهترینها***the bestest
مهدفرهنگ
محفل دوستان
نشتیفان شهراسبادها
دغدغه های یک دانشجوی پزشکی
گل نرگس
فقط خدا
موضوعات پزشکی
یادداشتهای پزشکی
بزرگترین پاتوق متولدین شهریور
حسرت گذشته ها*** وجود آينده ها
پنجره ای روبه روشنایی
آموزش پیشرفته فیزیک
بزرگترین مرکز تفریح و سرگرمی
خواف-میراثی ماندگار برای ما
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پزشکی و سلامت و آدرس salamat90.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 548
بازدید کل : 146982
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 86
تعداد آنلاین : 1

 
سه شنبه 27 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 16:57 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

سندرم مارفان

 

 

یك اختلال ژنتیكی نادر است كه یک نفر از هر ده هزار نفر را مبتلا می سازد و  وابسته به یك نژاد خاص و جنس خاص نیست. سندرم مارفان به علت نقص یا موتاسیون در ژنی كه تعیین كننده ساختمان فیبریلین است ایجاد می گردد. فیبریلین پروتئینی است كه نقش مهمی در بافتهای پیوندی دارد. فرد مبتلا به این سندرم از بدو تولد به این سندرم مبتلا است. ممكن است این سندرم تا سال ها تشخیص داده نشود. اگر چه سندرم مارفان بعلت موتاسیون در ژن كروموزوم 15 رخ می دهد. اما نحوه بیان این ژن موتاسیون یافته در افراد مختلف متفاوت است. دانشمندان هنوز نتوانسته اند چگونگی این روند را بیان كنند. ژن موتاسیون یافته از نسلی به نسل دیگر قابل انتقال است. سندرم مارفان از پدر و مادر مبتلا قابل انتقال است. اما این سندرم در افرادی كه والدین شان بیمار نبوده اند نیز مشاهده شده است كه این رویداد به علت موتاسیون خودبخودی رخ می دهد.

 

 

 

علت:

 

 این ناهنجاری به علت جهش در كروموزوم 15 رخ میدهد. تكه FBN1 ، بخشی از كروموزوم 15 است كه دچار اختلال می گردد. وظیفه این تكه بیان دستورالعمل ساخت فیبریلین است. زمانی كه این ژن به درستی بیان نشود دستور ساخت فیبریلین به درستی بیان نشده و پروتئین ساختار اصلی خود را نخواهد داشت. این پروتئین نقش مهمی در ساختار بافتهای پیوندی دارد. سراسر بدن از بافتهای پیوندی تشكیل شده است . بنابر این ابتلا به این سندرم، بسیاری از ارگانها را درگیر می كند مانند دستگاه اسكلتی ، چشم ، قلب ، آئورت ، عروق خونی ، سیستم عصبی ، پوست و ریه .

علائم:

 سندرم مارفان در هر فردی علائم خاصی را بروز می دهد. در برخی از افراد علائم بصورت خفیف بروز می كند و در برخی دیگر علائم بطور شدید بروز می كند. در بسیاری از افراد علائم با افزایش سن پیشرفت می كند.



ادامه مطلب ...
 
سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 20:56 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

یافته های جدید محققان شواهد علمی را ارائه كرده كه نشان می دهند قلب زنها بسیار سریع تر و ساده تر از مردها می شكند.


پزشكان قلب در پی یكی از اولین مطالعاتی كه در سرتاسر آمریكا بر روی نوعی اختلال قلبی انجام داده اند، اعلام كردند میزان ابتلای زنان به «سندرم قلب شكسته» 7 تا 9 برابر مردان است، وضعیتی كه در پی وارد شدن فشار عصبی طولانی در اثر شكست سخت عاطفی و یا از دست دادن یكی از عزیزان ایجاد شده و می تواند نشانه هایی مانند حمله یا اختلال قلبی را در زنان ایجاد كند. معمولاً بیماران پس از ابتلا به این سندروم بدون آسیب دیدگی جدی مداوا می شوند.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری زنان به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا یكی از رایج ترین وضعیتهایی كه در پی آن زنان دچار این سندرم می شوند، از دست دادن همسر یا مشاهده بیماری شدید همسر است. این سندرم برای اولین بار توسط پزشكان ژاپنی و در سال 1990 شناسایی شد، ژاپنیها نام این وضعیت را «بیماری قلبی تاكوتسوبو» گذاشتند. تاكوتسوبو نام دامهایی ویژه اختاپوسها است كه یادآور فرم كوزه مانند قلبهای آسیب دیده است.

 

این سندرم زمانی رخ می دهد كه شوك عصبی شدیدی به بدن وارد می شود. این شوك در بدن حمله آدرنالین و دیگر هورمونهای عصبی ایجاد می كند. این حمله هورمونی اتاقك اصلی پمپ خون قلب را به صورت ناگهانی مختل می كند. مبتلایان به این سندروم معمولاً پس از چند هفته كاملاً بهبود می یابند اما در نمونه هایی نیز جان خود را از دست می دهند.
پزشكان برای یافتن دلیل رواج ابتلا به این سندروم در میان زنان، مطالعه ای گسترده انجام دادند و نتایج آن را در كنفرانس انجمن قلب آمریكا مطرح كردند. در این تحقیق بررسی اطلاعات ثبت شده در هزار بیمارستان نشان داد تنها در سال 2007 حدود 6 هزار و 229 نفر در آمریكا به این سندرم مبتلا شده اند كه از این میان فقط 671 مبتلا مرد بودند. پس از انطباق دادن شرایطی از قبیل فشار خون بالا، سیگار كشیدن و دیگر عواملی كه می توانند بر روی اختلالات قلبی تأثیرگذار باشند، دانشمندان دریافتند زنان 5/7 برابر مردان به این سندروم مبتلا می شوند.
همچنین میزان ابتلا به این سندروم در میان زنان بالای 55 سال سه برابر زنان جوان بود و زنان جوانتر از 55 سال 5/9 برابر مردان در سنی مشابه به این سندرم مبتلا شده بودند. هنوز دلیل مشخصی برای این پدیده كشف نشده است و تنها مشخص است این سندروم اختلال قلبی است كه زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر خود قرار می دهد.
براساس گزارش واشنگتن پست، یكی از نظریه های ممكن، نقش هورمونها در ابتلا به این سندروم است. نظریه دیگر این است كه تعداد گیرنده های آدرنالین در سلولهای قلب مردان بیشتر از قلب زنان است و از این رو مردان بهتر می توانند استرس را در خود كنترل كنند.

 
سه شنبه 26 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 20:54 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

تغذیه در پیشگیری از بسیاری بیماری های دوران سالمندی از جمله آب مروارید (Cataract ) ، التهاب مفاصل (Arthritis ) ، پوكی استخوان( Osteoporosis) ، آلزایمر (Alzheimer ) نقش دارد.

آب مروارید

این بیماری وابسته به سن است كه  در آن عدسی های چشم آسیب می بینند و اگر عدسی ها تحت عمل جراحی تعویض نشوند، در نهایت به كوری منجر می شود. البته در افرادی هم كه به خوبی تغذیه شده اند ، این بیماری دراثر قرار گرفتن در معرض نورآفتاب، آسیب اكسیداتیو، عفونت های ویروسی، مواد سمی و اختلالات ژنتیكی عارض می شود . درایالت متحده آمریكا حدود 46 درصد از افراد 75 تا 85 ساله به این بیماری مبتلا هستند، درحالی كه فقط 5 درصد آنها در سنین 52 تا 64 سال به این بیماری مبتلا می شوند. مواد مغذی آنتی اكسیدانی ممكن است دربه حداقل رساندن میزان آسیب چشمی كمك كنند.

مطالعات، ارتباط  معكوسی بین ویتامینC ، ویتامینE و كاروتنوئیدهای دریافتی از راه غذا با میزان ابتلا به آب مروارید را نشان می دهد.



ادامه مطلب ...
 
دو شنبه 4 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 1:5 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

تغذیه زودهنگام با شیر برای نوزادان نارسی که در معرض خطر هستند، مفید است


نتایج یک تحقیقات جدید که توسط محققین در دانشگاه آکسفورد صورت پذیرفته است،نشان می دهد که  قطع زودهنگام لوله‌های تغذیه، برخلاف پنداشت پیشین برای نوزاد خطر مشکلات روده‌ای به دنبال ندارد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی ،  این پژوهش طب اطفال بر روی چهارصد نوزاد، که هر کدام دست کم پنج هفته زودتر از موعد به دنیا آمده و به نسبت سنشان جثه کوچکی داشتند انجام گرفته است.

سازمان خیریه “بلیس” برای نوزادان نارس می‌گوید امیدوار است این یافته‌ها الگوهای تغذیه را تغییر دهند.

سالانه بیش از ۶۰ هزار نوزاد نارس در بریتانیا به دنیا می‌آیند و یکی از هر ده کودک متولد در بریتانیا به دلیل مشکلات هنگام تولد، تولد زودهنگام و یا شرایطی که جانش را به خطر می‌اندازد به مراقبت‌های ویژه احتیاج دارد.

نوزادان نارس در معرض مشکلات جدی روده‌ای، از جمله انتروکولیت نکروزان، هستند. نگرانی درباره این وضعیت موجب می‌شد که واحدهای مراقبت ویژه در آغاز کردن استفاده از شیر برای تغذیه نوزاد احتیاط به خرج دهند.

اما لوله‌های تغذیه نیز ممکن است مخاطراتی، از جمله عوارضی برای کبد داشته باشند.



ادامه مطلب ...