چراخمیازه میکشیم؟
پزشکی و سلامت
گاه نوشته های یک دکتر
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید

پيوندها
\k;i fn,k \vi
سلامت
هدفون بیتس solo hd
خواف ای تی
دوستانه321
فوریت پزشکی مانه و سملقان
اموزش زبان انگلیسی(غالب)
anzalidl 1
مدرسه عشق
آذربایجان تؤرک لری
دنیای خاطره انگیز دوچرخه سواری من
ابادان زیست
حوزه علمیه احناف خواف
اهل سنت شهرستان خواف
چه خبره اینجا
خواف آی تی
دکتر های آینده
دکتر جوان
منتخبی از دنیای ادب فارسی...
ماشین مدل بالا
اخبار مهم شهرستان خواف
*محیط بان.خواف.مازندران*
درمان کولیت و کرون
خواف من
از خواف هستم
یادداشتهای یک معلم
تکنوازنده عشق
زندگی خودمو مدیون کانون قلم چی هستم!
علمی
دنیای بی انتها
عاشقانه ها
dokhtaroone
بهترین لحظات رابا ما تجربه کنید
سبزوار؛ شهر دانشوران
خاطرات
پرسپپولیس
گلستانه
مهندس محمدرضا سجادیان
هر چی که برام جالب باشه...
lionel Messi
اموزش عاشق شدن
مشاوره کنکور رایگان
خدایا"آن ده که آن به
سراب
لبز خوافی ورژن جدید
نسل جوان
جوان خوافی
محمدناصرمقیاسی
رمان وشعر
بهترینها***the bestest
مهدفرهنگ
محفل دوستان
نشتیفان شهراسبادها
دغدغه های یک دانشجوی پزشکی
گل نرگس
فقط خدا
موضوعات پزشکی
یادداشتهای پزشکی
بزرگترین پاتوق متولدین شهریور
حسرت گذشته ها*** وجود آينده ها
پنجره ای روبه روشنایی
آموزش پیشرفته فیزیک
بزرگترین مرکز تفریح و سرگرمی
خواف-میراثی ماندگار برای ما
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه
همسریابی
درگاه پرداخت اینترنتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پزشکی و سلامت و آدرس salamat90.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 226
بازدید ماه : 706
بازدید کل : 146430
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 86
تعداد آنلاین : 1

 
جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, :: 20:49 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

بر اساس یك نظریه، خمیازه كشیدن مسری است. آخرین نظریه های فیزیولوژیست ها در رابطه با خمیازه كشیدن، از مسری بودن خمیازه حكایت می كند.
بر این اساس، خمیازه كشیدن یك عمل بدوی است كه در سیر تكامل انسان جا مانده است. یك پروفسور دانشگاه كشف كرده، خنده و خمیازه به گونه ای غیرعادی قابل سرایت هستند، به طوری كه تنها مطالعه درباره خمیازه كافی است تا شما نیز تمایل به آن پیدا كنید. برای مثال در بابون ها، 4 خمیازه سرپرست گروه، نشانه آن است كه اعضا باید برای گذراندن شب اطراق كنند.
در واقع خمیازه یك بازتاب است و شما نمی توانید به راحتی آن را متوقف كنید. این رفتار علامتی از تغییر حالت میان هوشیاری و خواب آلودگی و برعكس است. به اعتقاد او خمیازه كشیدن هیچ ارتباطی با كسب اكسیژن بیشتر برای فرد ندارد. همچنین گروهی از محققان، دلیل اینكه برخی افراد با مشاهده خمیازه دیگران، خود نیز آن را تكرار می كنند را نوعی پدیده ارادی موسوم به مجاورت می دانند.
خمیازه عبارت است از باز كردن دهان و تنفس عمیق به صورت غیر ارادی كه تقریباً از زمان پیش از تولد و به عبارت دقیق تر از دوره جنینی و یازده هفتگی قابل مشاهده است.



ادامه مطلب ...
 
چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, :: 19:51 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

به جاي استفاده از داروهاي مسکن براي مبارزه با بي‌خوابي بعد از اين ملاتونين را امتحان کنيد. بسياري از آنتي اکسيدان‌ها ساعت دروني شما را کنترل مي‌کنند. همانطور که شما مي‌توانيد همانند يک ساعت زنگ دار الکتريکي زمان را تعيين و تنظيم مجدد کنيد، بدن نيز قابل تنظيم است.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکي تهران، پژوهشگران با بررسي نتايج يک مطالعه دريافتند افرادي که يک اونس آب آلبالو را دوبار در روز به مدت يک هفته مي‌نوشيدند ميزان خوابشان به مدت 25 دقيقه در شب افزايش يافت و بهتر و کامل‌تر مي‌خوابيدند.در تشريح اين يافته نويسنده مطالعه دکتر جيسون اليس، مدير مرکز تحقيقات خواب نورتامبريا مي‌گويد: آب آلبالو ترش داراي تريپتوفان است که اين ماده يک اسيد آمينه ضروري است که به سروتونين تبديل مي‌شود و به نوبه خود، تبديل به ملاتونين در بدن مي‌شود.دکتر اليس توضيح داد: بدن شما به طور طبيعي ملاتونين که يک ناقل عصبي در غده صنوبري (pineal) مي‌سازد که در طول روز ساعت دروني بدن شما را کنترل مي‌کند، ملاتونين الگوهاي خواب و بيداري شما را با تنظيم مواد شيميايي در بدن که باعث مي‌شود شما احساس کسلي و يا هوشياري داشته باشيد، مي‌سازد.

 
چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, :: 19:49 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

چطور دندان‌درد را آرام کنیم؟

دندان‌درد می‌تواند در اثر شکستگی دندان، عفونت لثه و دندان، آبسه ریشه دندان به‌علت گسترش پوسیدگی دندان (حتی پرشده) به داخل قسمت مرکزی دندان اتفاق بیفتد.

درد دندان

با وجود آن که داروهای زیادی برای آرام کردن درد دندان وجود دارد، ولی باید گفت این درد به راحتی قابل تحمل نیست.



گاهی شما نوشیدنی سرد یا گرمی می‌خورید و ناگهان از درد دندان منقلب می‌شوید، یا خوردن شیرینی شما را برای لحظاتی دچار دندان‌درد می‌کند. برخی از مردم هم به خاطر مشکلات سینوسی، دندان درد می‌گیرند و آن زمانی است که تنها دندان‌های بالای آنان درد می‌گیرد.



ادامه مطلب ...
 
یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, :: 21:19 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی


تيفوئيد (حصبه)

 

يك بيماري حاد باكتريال مي باشد كه عامل آن باكتري به نام سالمونلاتيفي (Salmonella typhi) مي باشد. ميكروب در اثر خوردن آب آلوده به مدفوع يا ادرار انسان عفوني وارد بدن مي شود و چون اين ميكروب و همين وسيله نيز از بدن بيمار خارج مي شود مي تواند توسط دست ناقليني كه در تهيه و توزيع ميوه ها و ساير غذاها دخالت دارند آب و غذا را آلوده مي كند.

 

منبع ديگر عفونت، خوردن صدف و حلزون آبهاي آلوده است.

 

  علائم بيماري:

بهترين علامت تب طولاني مقاوم به درمان مي باشد تب حدود 8-4 هفته طول مي كشد اما به علت تشخيص بيماري مدت كمتر مي شود.

........................................



ادامه مطلب ...
 
یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:, :: 13:51 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

ماست با برآوردن نیاز مصرف کننده به غذاهای سالم، غذایی سریع، ساده و مطبوع برای اغلب افراد است . ماست به راحتی در دسترس و قابل حمل است،‌می‌توانید هنگامی که وقت ندارید آن را به بنوشید یا به شیوه قدیم ان را با قاشق بخورید.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  برای یافتن سالم‌ترین ماست که چربی و قند کمی داشته باشید، باید برچسب تغذیه‌ای روی آن را چک کنید. به یاد داشته باشید که قند در این برچسب شامل قندهای افزوده شده و لاکتوز، قند طبیعی شیر است.

یک وعده ماست ساده حاوی ۸ تا ۱۲ گرم قند لاکتوز بدون قندهای اضافی است. در صورتی که ماست حاوی میوه،‌ عصاره میوه، شربت ذرت پر فروکتوز، شربت نیشکر یا سایر شیرین‌کننده‌ها باشند، قند آنها هم را باید نظر بگیرید.

به ماست اغلب شکر اضافه می شود و همچنین ممکن است روی آن لایه‌ای از مواد مختلف برای مخلوط کردن با ماست گذاشته شده باشد، که آن هم به کالری ماست اضافه می‌کند.

هنگامی موضوع افزودن شیرین‌کننده‌های مصنوعی به ماست مطرح است، می‌توانید با انتخاب آنها میزان کالری دریافتی‌تان را کاهش دهید. البته می‌توانید برای کاهش کالری دریافتی‌تان، به ماست کم‌چربی میوه‌های خودتان را اضافه کنید.

....................................

 



ادامه مطلب ...
 
شنبه 22 بهمن 1390برچسب:, :: 21:32 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که قبل از دوران قاعدگی احساس سنگینی کنید ؟آیا علت را می دانید ؟

تجمع آب در بدن قبل از قاعدگی می تواند سبب ناراحتی در برخی زنان شود. اما تغییرات شیوه زندگی، برخی داروها و مکمل های غذایی می تواند به کاهش این مشکل کمک کرده و سایر نشانه های قبل از قاعدگی را هم تسکین دهد.
تجمع مایعات قبل از دوران قاعدگی سبب احساس سنگینی و نفخ یک یا دو هفته قبل از شروع قاعدگی می شود. در بسیاری از زنان، تجمع مایعات ماهی یک بار مشکل خاصی را ایجاد نمی کند اما در برخی دیگر این حالت می تواند آن قدر شدید باشد که با انجام فعالیت های روزانه تداخل کند.

در اینجا به چند نکته کمک کننده در جهت کاهش این مشکل اشاره می کنیم:
اول اینکه چرا اتفاق می افتد!
تجمع مایع یک علامت کلاسیک نشانگان پیش از قاعدگی است. دلیل بروز این نشانگان هنوز ناشناخته است اما تغییرات هورمونی نقش مهمی در ایجاد این حالات دارد.



ادامه مطلب ...
 
جمعه 21 بهمن 1390برچسب:, :: 19:57 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

یكي از شايعترين اختلالات در انحناهاي ستون فقرات ، گودي بيش از حد كمر است
بسياري از ما علت كمردردهاي خود را گودي بيش از حد كمر ميدانيم.اين گودي بيش از حد چيست ؟ چرا بوجود مي آيد ؟ اصولا آيا كمر انحنائي دارد ؟ و..يدر صورتيكه ستون فقرات را از نيمرخ نگاه كنيد ، متوجه وجود يكسري فرو رفتگيها
وبرجستگيهائي در قسمتهاي مختلف آن خواهيد شد . در حالت طبيعي فقرات گردن داراي يك انحنا ( تقعر )بسمت داخل ، فقرات پشتي انحنا بسمت خارج ( تحدب ) و ناحيه ي كمر انحناي رو به جلو ( تقعر ) ميباشند. بدليل شباهت اين انحناي كمر به نماي ظاهري لوردهاي انگليسي در زمان ايستادن ، اصطلاح لوردوز براي اين حالت مورد استفاده قرار گرفته است ! وجود اين انحناها براي ما نقشي بسيار مهم داشته و بسياري از توانائي هاي ما در اثر همين برجستگيها و فرورفتگيها پديد مي آيد، و اصولا توانائي ايستادن ما تا حد بسيار زيادي مديون همين انحناهاست ! ميزان انحناي ستون فقرات در يك ناحيه ، بر ساير قسمتها نيز اثر گذاشته و ميتواند آنها را تغيير دهد.



ادامه مطلب ...
 
جمعه 21 بهمن 1390برچسب:, :: 19:53 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

هاري يک بيماري عفوني حاد (آنسفاليت) و کشنده ويروسي است که به دو شکل تحريکي (هاري خشمگين) و ساکت (هاري فلجي) ظاهر مي شود.اين بيماري مخصوص گوشتخواران اهلي و وحشي بوده انسان و ساير حيوانهاي خونگرم پستاندار، به طور تصادفي و اغلب از طريق حيوان گزيدگي به آن مبتلا مي شوند.
اهميت بيماري هاري به دلايل زير است:

1. ميزان کشندگي بالا ( صد در صد) ، به طوری که پس از ظهور علائم باليني چه در انسان و چه در حيوان ، قابل درمان نبوده و بيمار محکوم به مرگ خواهد بود.
2. افزايش روند موارد حيوان گزيدگي در انسان ، به طوري که به ناچار سالانه مبالغ زيادي صرف خريد سرم و واکسن ضد هاري جهت درمان پيشگيري آسيب ديدگان مي شود.
3. تلفات دام و خسارت هاي اقتصادي ناشي از اين بيماري که در دام ها ايجاد مي شود.



ادامه مطلب ...
 
سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:, :: 20:20 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

آویشن باغی یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی و ادویه‌‌ای است. تیموس (Thymus) کلمه‌ای یونانی و به معنای شجاع است. مردم یونان باستان این گیاه را نماد شجاعت میدانسته‌اند. از آویشن باغی در اکثر فارماکوپه‌های (دارونامه‌ها) معتبر به عنوان یک گیاه دارویی نام برده شده و خواص درمانی آن بر شمرده شده است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  آویشن (Thymus vulgaris L. ) گیاهی است از تیره نعناعیان (Lamiaceae ) که ساختار بوته ای دارد و دارای ساقه مستقیم و علفی یا چوبی و پرشاخه به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر و در بعضی موارد تا ۴۵ سانتی متر است. ساقه های منشعب این گیاه پوشیده از کرک های سفید رنگ می باشد.

برگ های آن معطر، تا حدودی همیشه سبز، متقابل، تقریباً بدون دمبرگ یا دارای دمبرگ بسیار کوتاه  می باشد. برگ ها خاکستری روشن، بیضوی- نیزه ای تا حالت کشیده یا لوزی شکل با طول ۵ تا ۱۵ میلی متر که عموماً کنار برگ ها برگشته می باشد. سطح تحتانی برگ ها از گردی به رنگ متمایل به سفید یا نمد مانند پوشیده شده که دارای غده های فراوان اسانس می باشد که به علت وجود چنین غده هایی، معمولاً گل ها به رنگ ارغوانی کم رنگ تا سفید به شکل لوله ای، دو لبه، صمغی و به طول ۵ میلی متر دیده مـی شود.

کاسبرگ ها کرکدار و غده مـانند و دارای براکتـه های شبیه برگ می باشند. در شاخه های فرعی، گل ها به صورت دسته های جانبی و مارپیچی دیده شده و یا به صورت سرگل انتهایی بیضوی یا کروی.......



ادامه مطلب ...
 
سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:, :: 20:8 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

پژوهشگران علوم پزشکی تاکید می کنند که محدود کردن مصرف گوشت قرمز (مانند گوشت گاو،گوسفند ، بز و خوک ) و اجتناب از گوشت های فرآوری شده منطقی به نظر می رسد .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، برای کاهش خطر ابتلا به سرطان بهتر است بیش از ۵۰۰G (وزن پخته) در هفته گوشت قرمز مانند گوشت گاو،گوسفندمصرف نکنید و عاقلانه است که از مصرف غذاهای حاوی گوشت های فرآوری شده مانند ژامبون، گوشت خوک، کالباس و سوسیس اجتناب  کنید .

واقعیت موجود

۱۰٪ از موارد سرطان روده می تواند از طریق کاهش مقدار مصرف گوشت فرآوری شده ( شامل سوسیس و کالباس و .. ) که مصرف می کنیم جلوگیری می شود.      (منبع سایت پزشکان بدون مرز)



ادامه مطلب ...
 
سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, :: 14:43 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

زخم معده


تا همين چند سال گذشته،احتمالأپزشكان هم مانند ساير افراد،مبتلايان به زخم معده را تقريبأ از خوردن هر غذايي منع ميكردند واز بيماران مي خواستند كه تسليم پرزكهاي چشايي زبان خود شوند وديگر در بند طعم غذا نباشند.
دكتر"استيو گولد اشميد"در اين باره ميگويد:امروزه رژيم هاي خاص معده،از جمله رژيم ملايم رايج نيز از رده خارج شده اند و هيچ مدركي دال بر درمان زخم معده در نتيجه تغيير در برنامه غذليي،وجود ندارد."
دكتر"گولد اشميد" ميگويد:زخم معده خوب ميشود ولي مجددأ عود ميكند.بنابراين دراينجابه ذكر نكاتي مي پردازيم كه در بهبود زخم موثراست        1-پرهيز از غذاهاي پر ادويه
از خوردن هر چيزي كه موجب تحريك وسوزش معده شود،اعم از بستني با مغزگردوياپيتزابپرهيزيد.



ادامه مطلب ...
 
یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, :: 12:31 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

دو ژن که به طور بالقوه در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند توسط محققان بریتانیایی کشف شده اند. شمار مبتلایان به آلزایمر رو به افزایش بوده است

کشف دو ژن اولین سرنخی است که در طی شانزده سال اخیر در حوزه تحقیقات در باره آلزایمر به دست آمده و باعث شده است محققان نظریه های خود را در باره چگونگی به وجود آمدن این بیماری در انسان بازنگری کنند. این ژن ها در جریان مطالعه شانزده هزار نمونه از دی ان ای رد یابی شده است و سابق بر این محققان آنها را در ایجاد تورم در داخل بدن انسان و همچنین تجزیه کلسترول موثر می دانسته اند. این امید وجود دارد که مطالعه ای که نتیجه آن در نشریه علمی "نیچر ژنتیک" منتشر شده است راه را برای درمان های جدید هموار کند. تنها ژنی که با شکل متدوال تر بیماری آلزایمر مرتبط دانسته شده، ژن apoe4 است که محور اغلب تحقیقاتی بوده که تا کنون انجام گرفته است..........................



ادامه مطلب ...
 
یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, :: 12:17 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

رعایت 10 نکته زیر، بیشتر به فکر سلامت‌تان باشید و جلوی بیماری‌های ناشی از پشت‌میزنشینی را بگیرید.
در وضعیت مناسبی بنشینید. اگر بدن شما در حالت نشسته یا حتی ایستاده، وضعیت مناسبی نداشته باشد، قطعا پس از مدت کوتاهی استرس به سراغ‌تان خواهد آمد. یکی از راه‌های فرار از استرس هم که پرخوری است و نتیجه پرخوری هم چیزی نیست، جز چاقی.
از طرف دیگر، وضعیت نامناسب بدن برای مدت طولانی سبب آسیب مفاصل و دردهای منطقه‌ای می‌شود. بنابراین پژوهشگران آمریکایی بهترین وضعیت بدن را در حالت نشسته برای ساعات طولانی، این طور عنوان کرده‌اند:
طول کفی صندلی باید به اندازه‌ای باشد که از نشیمن‌گاه تا زانوی شما به طور کامل روی آن قرار گیرد.
صندلی‌تان باید حتما تکیه‌گاه داشته باشد تا بتوانید کمرتان را به آن تکیه دهید. در غیر این صورت بهتر است صندلی‌تان را به دیوار بچسبانید و از دیوار به عنوان تکیه‌گاه استفاده نمایید.

..............................



ادامه مطلب ...
 
چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, :: 14:50 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

رهنمودهای تغذیه ‌ای جهت کاهش درد و ناراحتی ‌های دوران قاعدگی:
با رعایت رهنمودهای تغذیه‌ ای ذکر شده و دریافت مکمل‌ ها و گیاهان دارویی(Herbs)، می‌ توان درد و ناراحتی ‌های دوران خون ریزی‌ های قاعدگی را کاهش داد:
- در روز 8 تا 9 لیوان آب بنوشید.
- مقادیر کافی کلسیم(1000 میلی ‌گرم در روز) دریافت کنید.
- دریافت اسیدهای چرب ضروری که در ماهی ‌های آب سرد، آجیل و دانه ‌های مغزدار(تخمه ‌ها) یافت می ‌شوند را افزایش دهید.
- دریافت مواد غذایی پالایش یافته(Refined foods)، شکر، مواد غذایی حاوی "متیل گزانتین ‌ها" (Methylxanthines) (از جمله قهوه و شکلات) را کاهش دهید.
- مصرف میوه‌ ها و سبزی ‌های تازه و غلات کامل(سبوس ‌دار) را افزایش دهید.
- دریافت منیزیوم(400 میلی ‌گرم در روز) و همین ‌طور ویتامینB6 (100میلی‌ گرم در روز) در سراسر سیکل قاعدگی می‌ تواند به تولید هورمون و آرامش بدن کمک کند.
- در طول خون ریزی‌ های قاعدگی می ‌توان از مقادیر بیشتری از این مکمل ‌ها(منیزیم تا 600 میلی‌ گرم در روز و ویتامینB6 تا 300 میلی‌ گرم در روز) استفاده کرد.
- دریافت ویتامین ای (400 تا 800 واحد بین‌المللی در روز) می‌ تواند به بهبود جریان خون در عضلات رحم کمک کند.



ادامه مطلب ...
 
شنبه 1 بهمن 1390برچسب:, :: 15:43 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی

مصرف ماهی روشی مناسب و موثر برای مصون ماندن از بیماری دیابت است

 

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند در مطالعات اخیر به این نتیجه رسیده اند که، مصرف زیاد ماهی بیش از به صورت روزانه  می تواند سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ شود .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  مصرف ماهی در جوامعی که محصولات و غذاهای دیابتی زیادی مصرف می کنند سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت می شود

کارشناسان تغذیه در اسپانیا با مطالعه روی عادات تغذیه‌ای مردم این کشور دریافتند که مصرف ماهی روشی مناسب و موثر برای مصون ماندن از بیماری دیابت است.

‌دکتر مرسدس سوتوس پریتو از دانشگاه والنسیا که این مطالعه را روی ۹۴۵ زن و مرد ۵۵ تا ۸۰ ساله انجام داده، متوجه شده است که مصرف ماهی خطر ابتلا به دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به گفته دکتر پریتو، این شرکت کنندگان در معرض خطر مشکلات قلبی و عروقی بودند.خوردن گوشت قرمز به میزان زیاد، ارتباط بسیار نزدیکی با افزایش خطر مشکلات قلبی، افزایش فشار خون، دیابت و کاهش طول عمر اساسا به دلیل ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی دارد.

در این پژوهش تاکید شده است که مصرف ماهی به عنوان جزء اصلی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مزایای بسیاری برای حفظ سلامت قلب دارد و در واقع افزایش مقدار چربی امگا -۳ ماهی در سلول‌های عضلات اسکلتی، حساسیت انسولینی را بهبود می‌بخشد.

لازم به ذکر است داده ها از جوامعی که مقادیر بالایی از ماهی را در رژیم غذایی خود مصرف می کنند بسیار نایاب است.